torsdag 28 juli 2022

28 juli - Två flugor i en smäll

Nördiga jag har kollat upp två små vackra flugor, funna de senaste dagarna och härmed dokumenterade i ett par vilda akvarellskisser.


Borrflugan Anomoia purmunda.

Den första är borrflugan, Anomoia purmunda, som uppträdde i flock, dansande med sina vackert brokiga, viftande vingar och gröna ögon, på en av mina mistlar i trädgårdens äppelträd. De höll sig just där och bara där, på mistlarna, vilket får mig att undra om inte den också är en värdväxt precis som det i vetenskapslitteraturen angivna hagtornet. Vad vet vi om detta?

Den andra hade jag glömt, men minnet kom tillbaka när jag fick svar i nätverken, att det var den tvåbandade getingflugan som jag hade funnit där vid Örnslid på Omberg; minnet, att jag hos den numera bortgångne vännen Åke Lidegran läste in mig på denna blomfluga redan 2017, efter ett besök i hans Gumby äng hade grumlats av tidens tand.


Blomflugan Tvåbandad getingfluga, Chrysotoxum bisinctum

Två flugor i en smäll är väl inte så pjåkigt? och så vackra dessutom. Det finns ju några tusen tvåvingar att välja på så här har jag att göra. 

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackert målade flugor. Autentiskt, pricksäkert. Verkligen skönheten i det "lilla". G.

    SvaraRadera
  2. Tack Gunnel!
    Det finns så mycken skönhet i det lilla att man baxnar. Det krävs dock ögon och intresse.
    Gebbe

    SvaraRadera