fredag 28 januari 2022

28 januari - Vilseledande om ekologisk mjölk

I dagarna fick Arla motta det icke så åtrådda priset "Årets matbluff".  Det är en stor skandal, tycker jag och många andra, att man försöker lura oss konsumenter som verkligen vill försöka agera miljömedvetet.

Mjölken i vårt kylskåp..

För många år sedan, då ekovarorna började dyka upp i butik, fick jag ett påhopp i kassakön från en person som nästan anklagade mig för naivitet och feltänk, då jag lastade upp mjölken på bandet.

- Den där mjölken är väl inte ett dugg bättre än annan mjölk och inte smakar den något annorlunda heller. Du är bara lurad! sa han.

Jag svarade att jag höll med om det där med "ingen smakskillnad", men att bara den lilla detaljen, att korna kommer ut åtminstone någon gång per år på grönbete och allt positivt som detta gör för både dem och miljön räcker för mig.

Nu har jag emellertid förstått att lantbruksorganisationer har börjat lobba för att slippa även den detaljen vad gäller eko-mjölk. Skulle det elementära garantikravet om kors möjlighet till lite luft i det fria falla, vill jag härmed säga att jag omedelbart släpper mitt oskrivna kontrakt med eko-mjölken. 

Jag kan också avslöja att jag egentligen aldrig har trott på Arla när det kommer till punkten klimatansvar, knappast på andra företag heller, som säger sig värna klimatet genom att köpa utsläppsrätter och kohandla med planterade träd i Afrika som kompensation. Allt sådant blir för mig blott ett vilseledande resonemangsparti.

Jag vill ha rena insatser och samvetsfull ärlighet när det kommer till natur, miljö och klimat. Inget annat!

Uppföljning: Efter denna artikel diskuteras nu på nätet friskt huruvida ekologisk djurhållning är bättre än annan när det gäller t ex utomhusvistelse. Ett förtydligande är i vilket fall att ekologisk djurhållning bl a medför mer utomhusvistelse än med konventionell, så långt är jag väl rätt ute. Länk till ARLA Ekologi .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar