lördag 15 januari 2022

14 januari - Norrsken över Omberg

Jag satt vid köksbordet med ett minipussel jag fick i nyårspresent, när Ulla ropade ner till mig, att Micke rapporterade norrsken från Brokind.

Jag fick fart i benen och gick ut i mörkret, sökte mig till skugga, bort från gatljusens ströljus och vände mig mot norr.  Över Omberg låg ett böjt band av ljusgrön färg som jag först mera anade än såg, men efterhand som mina ögen vandes framträdde norrskenet allt klarare.

En akvarellskiss av norrskenet över Omberg igår.

Skarpa lyktor glimmade som gulvita nålstick mot horisonten och den gulgröna dimman svävade som i skimrande tyngdlöshet över berget. Det hela var mycket subtilt och vackert. Jag försökte fotografera med mobilen men resultatet blev uselt. Denna akvarellskiss ger möjligen ett någorlunda hum om detta märkvärdiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar