tisdag 18 januari 2022

18 januari - Totalt värdelöst

Jag avslutar mitt liv i Stugan vid Tåkern. Ja, missförstå mig rätt; det är dags att ta ett steg vidare, eller kanske snarare bakåt. Jag har hyrt den närmare tjugo år och dessa år har verkligen rusat iväg. Nu är det dags för final.


Min målarstuga med en tomt som växer igen.

Stugan som länge har varit min målarstuga börjar bli ordentligt skraltig, lutar numera så att jag får bromsa mellan kök och rum. Vattnet är avstängt och elen uppsagd sedan flera år tillbaka. Detta ingick i min plan att leva gammeldags med kakelugn, vedspis och fotogenlampor. Det var länge befriande och avkopplande men känns numera som ett passerat stadium. Det finns idag behov av ett rejält åtgärdspaket i stort såväl som i smått men jag är inte säker på att fastighetsägaren tänker sig detsamma. Det är möjligen dags att "välta paketet". 

De senaste åren har jag inte orkat med att sköta allt som sig bör och trädgården har blivit allt vildare och gräsklippningen allt mera sällsynt. Jag har närmat mig ett avgörande. Det som till sist har fått mig att ge upp är upprepade besök av vildsvin. Förra vintern bökade de upp hela tomten, så att jag idag med nöd kan stapla fram över det som är tänkt som gräsmatta. En gräns överskreds och fick mig att sucka ihop. Jag bad om hjälp men fick ingen. Tiden är inne.

Nu råder dagar av sortering och kast. Jag tar det lungt och ostressat. All konst som hängde tätt på väggarna, resultatet av byten och gåvor konstnärer emellan, har fördelats mellan barnen i den mån de var intresserade och nu grovstädar jag och röjer bland det övriga. Jag hyr Stugan möblerad och skall bara åtgärda det hanterbara. 


När jag idag hämtade hem fem fulla säckar med musknaprade mattor, tomburkar, rostiga kastruller och brännbar bråte fann jag längst inne i ett skåp en bytta med pengar.


Totalt värdelöst!

Jag minns inte anledningen till denna undangömda kassa, Antagligen har jag stoppat undan lite då och då för att ha slantar till inköp i lanthandeln nästgårds. Det är inte mer än tvåhundra kronor i tjugor och femtiolappar och allt är värdelöst idag. Gamla odugliga sedlar bara. Vad gör man med dem? Spelar monopol med barnbarnen kanske.

Ja, det är helt klart dags att börja ta adjö av en härlig epok och nu kan jag göra det utan sorg men med många fina minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar