torsdag 29 april 2021

29 - En dag med förhinder

Jag skulle ha opererat mitt vänsteröga för grå starr idag med allt vad det innebär. Klockan 11.15 var det bokat i Jönköping. Klockan 8.30 fick jag samtal i mobilen med besked om att läkaren drabbats av en olycka på väg till kliniken och möjligen hade brutit något i handen.  

Jag tänkte en stund tanken att det fanns en mening med det skedda, att mina kval om att hinna med allt återstående måleri inför Konstrundan som närmar sig hotfullt snabbt, hade fått gehör i etern. Men, så tänkte jag lite längre, att det nog är väldigt egoistiskt att tänka att lösningen för mig skulle drabba en person i motsatt ände. Så nu har jag släppt fatalismen för den här gången.

Kliniken kommer att återkomma skyndsamt har man lovat, bara så ni vet. Hoppas nu att läkaren inte har drabbats för svårt.

Det blev tid över för en oplanerad tur till Omberg med ramslöksplock samt ytterligare en liten sväng till Röks handel för en fikapaus.


Nagelört.

Och nu har jag kommit fram till meningen med detta skriveri. Rabatten utanför affären var verkligen helt vit av blommande nagelört. Det är en blomma av minimal storlek men mängden avgör till dess fördel. En av vår sötaste små vårblommor är den men namnets urprung har jag inte fått kläm på, där finns flera förslag att luta sig mot.








Dvärgvårlök.

Ett par tussar av den mindre vanliga dvärgvårlöken växte också där mitt i det vita. Jag fastnade en stund vid den oskötta rabattens sparsmakade skönhet, lutande mig djupt, skärskådande och därmed förorsakande viss undran om tillståndet. Det är sådant jag bjuder på - liksom kaffet den här gången.

Senare tillägg: Thomas har kommenterat mitt skriveri på FB. Han berättar om en bonad han minns från sitt barndomshem och fann därefter en fortsättning. Här är länken till bloggen Ölandsvindar

länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar