lördag 10 april 2021

10 april - Årets första maskros

Idag har jag planterat penséer och min fingrar värker valhänt av kylan. Violer är ändå tåliga och blir det nu snö imorgon såsom utlovat/hotat tror jag att de ändå kommer att resa sig igen, tuffingarna..

Vid ateljéns södra husvägg blommar idag min första ogräsmamaskros för året; ett alltid lika välkommet vårtecken och en påminnelse om hur vacker denna blomma egentligen är.

För er alla, mera nördigt lagda, naturskådare finns möjlighet att berätta för mig vilka andra växter ni kan finna i bilden. Jag ser på rak arm ytterligare tre, finns där möjligen ännu fler och vilka är de?

Sänd mig ett meddelande till: gebbe@telia.com

4 kommentarer:

  1. Gunnel:
    Förmodligen är alla tre helt fel, men jag funderar lite och landar i följande svar: luddveronika (övre högra hörnet); en variant av kabbeleka (nedre vänstra hörnet); strödda blad för vinden av förvildad mahonia (lite överallt). Eller är den sistnämnda järnek? Eller är det så enkelt som att det är vissna löv av något träd vilket som helst?
    Kul med gissningslekar! På tal om maskros - gott i sallad!
    /Gunnel, nördigt lagd ("naturskådare" från läsfåtöljen

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnel. luddveronika i övre högre hörnet kan jag hålla med om men är själv inte riktigt säkder ändå på om det inte lika gärna kan vara åkerveronika. Svårt utan bra blommor och nära examination. Längst ner till vänster finns murgrönsveronika/alternativt skuggveronika (också svåra) och dessutom finns baldersbrå med i bilden. I övrgit gäller att fantisera lite./Gebbe

    SvaraRadera
  3. När jag ser penséer tänker jag reflexmässigt på hasardspelet roulette... Blomtypen har ju fått sitt namn efter franskans "pensée" - "tanke" - för att kronbladen sammantagna liknar människoansiktets form. Jag sänder en tanke till den franske 1600-talsfilosofen och matematikern Blaise Pascal, vars postumt utgivna samling av filosofiska betraktelser kom att få titeln "Pensées". Samme Pascal uppfann bl a en prototyp till rouletten. De penséer jag uppskattar mest är de som dryper av mystik och dekadens, de mörkt, djupt sammetslila... /G.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar dina associationsbanor Gunnel! Jag kände inte till Pascals anknytning till roulette, än mindre den koppling du finner med penséer. Spännande!/Gebbe

    SvaraRadera