torsdag 22 april 2021

22 april - Återkommande frågor om natur

Jag får många frågor om natur. Det är jag väldigt glad och stolt över. Många gånger kan jag också hjälpa till med bra och rätta svar och på så sätt hjälpa till med viktiga steg framåt i naturkunskap. Sånt gör mig extra glad.

Även i nätets alla forum ställs oerhört många frågor om natur. Även där är jag med ibland och hjälper till och jag ställer själv också egna frågor om ting jag inte är bekant med. På till exempel Facebook finns många grupper med fantastisk gemensam förmåga att lotsa den naturintresserade rätt. Det är en verkligt levande och ständigt uppdaterad uppslagsbok. Wikipedia är en annan.

Jag har noterat att många frågor upprepas. Förstås. Ibland blir människor irriterade över upprepningens vardag och tänker inte på att frågan är ny för varje person som ställer den trots vad som presenterats tidigare. Tålamod är ett måste i sammanhanget.

Inom skilda ordningar och familjer är det vissa arter som jag har noterat vara oftare efterfrågade än andra. Många exempel finns naturligtvis men jag har valt tre sådana.

1. Tibast

När tibast blommar på bar kvist tidigt om våren strax efter snösmältning väcker den berättigad beundran och nyfikenhet. Alltid i svar om denna vackra buske kommer dess giftighet dessvärre också på tal, det och den underbara doften. I min hembygd är den ofta upplevd på Omberg.

2. Nötväcka


Jag har en sorgligt uppstoppad nötväcka på väggen i ateljén. Ett fönsterfall.

Nötväckan har ett läte som sticker ut mer än andra. Det beskrivs som högljutt ropande, rullande, visslande och oftast ser man aldrig gynnaren. Redan innan frågan är färdigställd har jag arten i beredskap och oftast är jag rätt ute. Nötväckan är en mycket allmän fågel både i trädgårdar och i skog och hagar. Då den är vanlig och alltid lika ljudligt högljudd är det inte underligt att folk funderar.

3. Fjädermott 

Hur kan fjädermott över huvud taget flyga kan man ju undra, utrustade som de är med dessa märkliga vingar. Men, flyger gör de alldeles utmärkt.

Under våren och sommaren dyker denna lilla fjäril upp. Av fjädermott finns många arter men de ser alla lika märkliga ut med sina smala dubbla vingar som gör att de i vilande läge ser ut som ett kors eller ett T. Man undar vad det är, en liten robot eller vadå?

2 kommentarer:

  1. Tack som berättar! Den där fjädermotten har jag aldrig lagt märke till .., nu måste jag börja hålla bättre koll!

    SvaraRadera
  2. Men nötväcka och tibast har du säkert koll på Elisabet. Berätta för mig när du får syn på ditt första fjädermott! Lycka till!/Gebbe

    SvaraRadera