söndag 4 mars 2018

.
Vi är på besök hos goda vännerna i Trånghalla vid Vätterns sydvästsida. Här är temperaturen för dagen något mildare än hemmavid på östra sidan sjön och när solen skiner så här skönt droppar och porlar det från hängrännor och takprång och skorna kippar i glittrande smältvatten under vår promenad.



Långt nedanför oss breder Vättern ut sig, idag delvis belagd med tunn nyis efter nattens lugn och kyla, det är makalöst vackert mot bergens fond.



Jag går bet på att illustrera ringduvans vackra flyktspel men slänger med misslyckandet ändå.

Jag hör en ringduva spela, den första för i år, och strax smäller det i luften över oss när den ger sig iväg ut i lufthavet med klippande vingslag, stiger och dalar ... stiger och dalar ... och försvinner bort över samhället.



Hasselpollen färgar min handske gul. Foto: Ulla Björkman

I skyddade sydlägen har hasselns hanhängen svullnat och mjuknat. Jag testar mognaden mot min handske och se - gult pollen yrar iväg. Några honmärken ser jag dock inte hur jag än letar bland knopparna. Men, nog kan man ändå säga att hasseln faktiskt har börjat blomma.

Små subtila steg tas just nu mot efterlängtad vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar