tisdag 20 mars 2018

20 mars - Dammråttor

.
Det finns ett behov av lite rengöring i min ateljé just nu. Jag har lovat nämligen att hålla kvällsöppet idag som ett delarrangemang i Earth Week mellan kl 18 - 20 och golven är grusiga och dammiga så det förslår.
Nu tänker jag inte storstäda direkt, det får anstå någon månad, men några tag med sopkvasten blir nödvändigt lagom.

Märkligt hur mycket damm som samlas på vissa platser i rummet, under ett bord eller i ett hörn och framför allt under min arbetsplats. Dammråttor har bildats  och jag forskar lite.

Dammråttor, på engelska "Dust bunnies",  består av mestadels organiskt material som hudpartiklar, hår, textilfibrer, bakterier och sporer vilka genom vinddrag och elektrostatiska krafter samlar ihop sig till nystan på lugna platser.

Det jag plockar ihop från kvasten, filtar sig till en mera kompakt "råtta" ...


medan den fria dammråttan är lucker och lätt och faktiskt lite vacker om man studerar den på nära håll, som ett konstverk ...


... jovisst, varför inte göra en utställning med dammråttor! Det får bli en ide´jag bjuder på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar