torsdag 2 februari 2017

2 februari - Resan till Indonesién 2007

.
I år är det tio år sedan jag var med om drömresan till Indonesien. Vi var ett gäng naturentusiaster och fågelskådare som under ledning av Göran Pettersson deltog i en rekognonseringsresa till Sumatra och Java under augusti och september 2007. 
Inför kommande BirdLife-resor skulle vi testa boende, logistik, guider och själva naturlivet för att utröna hur man kunde lägga upp fortsatta resor och se vilka arter växter och djur som var möjliga att få uppleva.
Det var inte utan en viss stolthet som jag fick deltaga i detta och på min speciella lott kom att lära in så många som möjligt av de flera hundra fågelarternas läten och sång, vilket jag gjorde med stor envishet och lycka. Många exotiska fågelläten sitter ännu som berget!


Allt detta kommer till mig just nu eftersom jag om en dryg vecka ska visa bildspelet som jag gjorde om resan, på Motala Biologiska Förenings årsmöte, och eftersom det är ett par år sedan sist behöver jag fräscha upp mina kunskaper och se över upplägget.

Vad finner jag då? Jo, att det usb-minne där jag hade den färdiga versionen anpassad för min antika gamla laptop är förkommet och inte står att finna någonstans.  I min fasta dator har jag i och för sig sparat programmet men när jag öppnar det förändras alltihop eftersom det inte är 100% kompabilitet mellan powerpointversionerna 2007 - 2017. Så kan det gå!
Så nu sitter jag här i ateljén och försöker att rekonstruera det hela. Det går väl så där; det får bli en något annan version helt enkelt.

Inte tänker jag nu berätta om hela projektet; det är alldeles för omfattande. Men, jag lägger ut lite bildmaterial idag för att peppra mina läsares sinnen och längtan. 
Varsågoda!





På Sumatra blev även lilla jag till en jätte.


Vithandsgibbon. En riktig körsångare.


Sumatratiger såg vi bara spår av och hörde möjligen också.


Black-naped Oriole sjöng som vår sommargylling.


Och Large-billed Crow lät som vår kråka, en lite hes sådan.


Paret av Black and Yellow Broadbills sjöng en helt fantastisk duett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar