onsdag 8 februari 2017

8 februari - Det svåra med att måla är att sluta i tid.

.
Så sant som det är sagt: "Det svåra med att måla är att veta när man bör sluta". 
Förenkling talas det alltid om i måleriet. Att måla exakt och för pedantiskt, som det "ser ut", brukar aldrig ge ett gångbart resultat.
Jag vet förstås detta men ändå går jag i fällan ibland och till slut händer det, inte så sällan faktiskt, att man i eftertankens analys ångrar att man fortsatte, "bara lite till".



När jag nu sitter och kikar på det här akvarellupplägget, en vinterstudie från min älskade slätt vid Stugan vid Tåkern, känner jag att det kanske redan här skulle kunna räcka, så sparsmakat och "omålat", att det är intressant för fantasin och tillräckligt "vackert" som det är.

Men ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar