måndag 16 januari 2017

16 januari - Det blev en artikel ändå

.
- Kan du berätta lite om silvergranen på Omberg, Sveriges högsta träd, som jag har läst om i din blogg, bad reportern på Corren från mobilen och undrade dessutom om jag kunde skicka en bild.

Jamen vänta lite nu svarade jag. Är det inte bättre att ni kommer ut så att vi kan göra ett fylligt reportage på plats om det här ståtliga trädet. Det är det väl värt? Landets högsta träd på Omberg är ju i sig märkligt och fint och dessutom ett nytt turistiskt objekt som fyller på sevärdheterna i Ödeshögs natur-och-kulturrika kommun.
Då kan ju Corren dessutom skriva lite om vad mer som händer och kunde hända på Omberg, t ex att Sveaskog borde återupprätta "Trädstigen" och förklara om planerna med alla de främmande träd som planterades av Ombergs skogsskola på 1800-talet.
Det är ju mest "Linköping" i tidningen och uppe på det 12 sidor sport varje dag och inte ens en artikel om dagen från den här bygden i vår gemensamma regionaltidning.
Så menade jag.

Men nej, sånt finns inte plats och tid för i dagens tidningsvärld, fick jag veta. Inte en chans! Men jag kunde ta kontakt om jag ville, det vore säkert bäst. Men jag bad reportern fråga för mig och återkomma.

Jag skickade således aldrig någon bild och jag lämnade heller aldrig några uppgifter om det hela.



Morgonen därpå, lördagen den 14 januari, fanns en artikel på plats; "torrskriven" av fakta från min blogg "Naturlig dagbok" och tidskriften "Skogen".

Så kan det bli i dagens tidningsvärld. Och förstås bättre än ingenting.



faksimil ur Corren, sid A8 den 14 januari 2017.

2 kommentarer:

  1. Kul att den största granen växer på Omberg! Jag har tidigare blivit hänförd av de jättegranar som växer vid parkeringen just där stigen upp mot hjässan börjar. Har ni mätt upp dem också? Men den här var alltså ännu större.

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus och tack för din kommentar. Jag känner inte till om de granar du syftar på är mätta, men det skull jag tro. Det intressanta är att dessa granar är inhemsk svensk gran (rödgran) medan det numera högsta trädet i landet är en inplanterad silvergran.

      Radera