onsdag 16 november 2011

16 november - Att kryssa bland fåglar

.

Jag hugger till med 450 fåglar och struntar i att räkna enskilt och gör istället en uppskattning av bildens fågelmängd.
Om någon av er läsare orkar kolla närmare så meddela mig gärna svaret.

Här på fotot är det fråga om rödhalsade gäss, en i Sverige mycket sällsynt gäst och det är taget i Bulgarien tidigt i våras; att se och fotografera en 450 individer stor flock med fåglar är ju förstås inte någon märkvärdighet, men om det hade varit frågan om 450 olika fågelarter på bilden - Då du!

Det hände i veckan senast att ett rekord slogs i Fågelskådarsverige, ett meddelande droppade in via mejl:

"Bertil Svensson har nu uppnått 450 Sverige-arter".

Han har alltså sett flest fågelarter i landet och det senaste tillskottet för honom är taigaarten bruntrast, som efter vad jag förstår ännu är kvar på fyndplatsen, utan att jag känner större lust för att dra iväg dit när där ändå är så fullproppat av skådare.

En bruntrast -
rekonstruktion


















Jag känner inte Bertil men jag förstår att han måste ha ett målinriktat intresse, gott om fri tid, kanske bara behöver ta hänsyn till sig själv, har skapligt med pengar att spendera på sin hobby, äger en väl fungerande larmtelefon samt innehar en pålitlig bil för att kunna lyckas så bra på att samla fåglar.

Nu låter jag kanske lite sarkastisk i tonen, vilket är ett medvetet val, jag är nämligen lite anti mot den här typen av artjägeri, men, å andra sidan kan jag ju ändå inte låta bli att bli lite imponerad dels av bedriften till vilken jag då ändå sällar mig i grattiskören, men mycket mera imponerad ändå är jag förstås över att det faktiskt går att hitta så många fågelarter i vårt land och att det hela tiden så snabbt fyller på allteftersom den här ganska nymodiga artjägeriföreteelsen växer till sig.
Det är ju förstås en fördel också att ha någorlunda goda kunskaper om fåglar men det behöver ju inte vara en absolut nödvändighet i sammanhanget, eftersom det oftast ändå handlar om att blixtsnabbt kunna "dra" på sånt som andra redan har upptäckt och artbestämt.
Men, att alldeles själv upptäcka och artbestämma 450 fågelarter i Sverige ( s k ädelkryss) vore verkligen en prestation att skryta över.

Samtidigt, och det vill jag verkligen understryka, är den samlade ornitologiska kunskapen i Sverige av idag är oerhört imponerande.
"Tiotusenkronorsfrågan i Fåglar" från "Anno dazumal" skulle idag betraktas som en nybörjarlek för verkliga amatörer i sammanhanget!


Fältsångare -
ett eget "ädelkryss".

Här har jag gjort en rekonstruktion av den fältsångare jag fångade i nätet under skäggmesringmärkning i Tåkerns vassar någon gång under slutet av 70- eller i början av 80-talet. Ett eget fynd av hittills sammanlagt 25 fynd av arten genom åren i landet.

Utan kamera och utan "Lasse Svenssons" stod jag där, långt borta i vassen utan kontakt, med en udda fågel i handen som såg ut som ett mellanting mellan rörsångare och sävsångare, lät annorlunda och hade ett rosa istället för orange gap.
Jag hade mina misstankar om arten redan då, mätte och dokumenterade varenda mått och fjäder och konsulterade sen ringmärkarguiden vid hemkomsten - Fältsångare, utan tvekan, en artbestämnning vilken senare också fick godkänt av Sveriges raritetskommitté. Lyckligtvis, ska jag väl tillägga.
Och detta, mitt i särklass förnämsta alldeles egna ädelkryss till trots, måste jag nog ändå erkänna, att det naturligvis oftast är ännu mycket svårare att både artbestämma och dessutom till slut få godkänt av raritetskommittén, såna sällsyntheter som man skulle råka iaktta i fält.
Så här var turen verkligen på min sida.

Av världens ca 9 000 fågelarter har nu alltså ca 450, eller drygt det, observerats i Sverige, vilket är lika med 5 % av totalen. Det är inte dåligt det för ett litet hörn av jordklotet som vårt (finns de förresten några hörn på ett klot?). Det är klart förstås att upptäckandet måste gå allt långsammare efter hand med det skulle inte förvåna mig om vi om ett relativt kort antal år har en kryssare som uppnår 500 arter. Det är inte mer än 15 år sedan, kanske, som Club 300 bildades och bara två, tror jag, sedan gränsen 400 överskreds.
* Angående uppgifterna i detta stycke, har jag fått en kommentar om vissa delar av sakinnehållet, som berättar att jag är något inaktuell ifråga om tid och siffror; små ödmjuka tillrättalägganden signerade Marcus Lagerqvist. Tack så mycket för detta. Läs kommentaren nedan!

Själv har jag inte räknat de senaste åren, så intresserad i sammanhanget är jag, men jag ligger väl någonstans över 300, 340 möjligen, och jag tycker att det är gott nog så.
Jag satsar på ädelkryssen jag!

Se också vidare på Club 300 sida över alla svenska fågelfynd:

http://c3.anthus.nu/

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig dagbok! Bara ett par små petitesser, Club300 grundades för hela 27 år sedan, gränsen 400 arter överskreds för hela 13 år sedan och de större listorna över fågelarter i världen innehåller idag ca 11 000 arter.
    I all välmening!/Markus Lagerqvist

    SvaraRadera