söndag 20 februari 2011

20 februari - Tåkerns is är tryggare

.
Renstad kanal, Tåkern.


.


.


.


.
.

.

Jo alltså, med anledning av mitt skriveri tidigare (se nedan) så bestämmer jag mig för att gå ut på Tåkerns is istället för att chansa på Vätterns nylagda golv. (Och den 21 februari läser jag i Corren att det har varit åtskilliga räddningsaktioner i Vättern under hela söndagen med människor på lösa isflak och i iskallt vatten - Två svävare har arbetat intensivt hela dagen. Hur tokiga får människor vara?).
.
Tåkerns is är trygg också i kanalerna. Även där är isen på sina ställen i och för sig ny och glasklar men ändå upp mot 15 cm tjock men det mesta är gammelis som säkert närmar sig 40 cm och delvis är snötäckt och lättgången även utan broddar. Skridskois på Tåkern är det just nu ont om!
.
"Fjädrar" av iskristall bildar en gles "dunbolster" på klarisen.


.


.


. .


.


.
Jag vandrar runt en halvmil innan jag kommer tillbaka igen in mot Stugan och strandskogen och under den tiden noterar jag ett trettiotal blåmesar men inte en enda skäggmes trots att jag vandrar genom den artens specialdomäner.

Nu är det ju så förstås, det vet jag sedan tidigare, att flockarna med skäggmesar kan gömma sig väl under sitt tysta och frenetiska näringssök, men lite oroad är jag allt över att vintern kan ha gått hårt åt beståndet..

Död näbbmus.

.


.
.

.

.
En död näbbmus, kan man säga - vackert död, ligger vid kanalkanten, ratad av rävarna, vars spår går tätt över sjön. När jag kommer tillbaka en timma senare har frosten smält från ryggpälsen.

Rävspår genom vassen.
.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar