fredag 18 februari 2011

18 februari - Kackerlackor

.
Tysk kackerlacka
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag överraskar en kackerlacka i duschen på hotellrummet i Bulgarien. Vi svenskar är ju inte så vana vid sånt.
Och jag minns från en hotellsemester på Kanarieöarna för flera år sedan att jag tog livet av en stor svart kackerlacka som kom fram under armaturen över tvättstället i badrummet, mest för att jag vill skona våra tre små flickor.
Det visade sig emellertid bli den enda kackerlacka vi såg under hela veckan och döttrarna blev besvikna på mig, att jag inte hade visat insekten större respekt och att de inte ens fick chansen att se den.
Aldrig mer så för mig alltså.


En kackerlacka på toaletten i Bulgarien, vad gör väl det? Ingenting. Jag studerar den istället. Plitar ner några streck i mitt skissblock. Ett intressant djur!

För tjugo år sedan upplevde samhället Ödeshög en fullkomlig invasion av tyska kackerlackor. De hittades överallt; i pizzapåsar, under diskbänkar, i butiker, på toaletter och inte minst på den då stora öppna soptippen utanför byn, där det var totalt nedkackerlackat innan kommunens hälsovårdsnämnd tog krafttag däremot.

Jag läser i en liten notis i tidskriften "Vetenskapens värld", att man har funnit nio olika molekyler i huvudet på kackerlackor. Nio molekyler som alla är verksamma i bekämpning av e-colibakterier och MRSA-bakterier (sjukhussjukan). Kackerlackorna behöver detta för att kunna överleva i utsatta miljöer.
I detta finns naturligtvis också en fantastisk potential för mänsklig exploatering.
Vi behöver allt hjälp vi kan få av naturen för att fortsätta vår hittills lyckosamma kamp mot humana hot såsom resistenta bakterier och virus.
Och jag säger då det - även en kackerlacka!

Fråga aldrig vad olika djur kan ha för nytta för oss människor - det må gälla myggor, fästingar, huvudlöss eller kackerlackor.
Frågan är inte relevant men även om kan man aldrig veta. Se på kackerlackan!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar