söndag 13 februari 2011

13 februari - Kort om Bulgarien

.
Resan till Bulgarien är över. Vi är hemma igen Johan och jag efter en knapp vecka vid Svarta havets kust. Vi reste nästan 100 mil i vår hyrbil, från Rumäniens gräns i norr till strax ner om Burgas , ganska nära Turkiet i söder.

Vi hade härliga dagar med frostmorgnar och ner till cirka fem grader kallt men där temperaturen steg till upp mot 15 grader dagtid med hjälp av solen. En god känsla av vår infann sig och solglasögon åkte fram med nödvändighet.

Vi bodde på två hotell. Dels i norr i Kamen Bryag och dels i söder strax norr om Burgas. Vår resa preciserades och planlades av vännen, ornitologen och ekoreseledaren Dimitar och jag kommer att berätta mycket mera om det hela på min resesida så snart jag får tid.
Tills dess presenterar jag några foton som aptitretare.
.
(klicka på bilderna för större format)
.

Vi ser ca 1 600 rödhalsade gäss.
..
.
.
.
.
.
.
.
Ett gäng krushuvade pelikaner under morgonpaus vid Burgas.
. .
.



Tiotusentals dvärgskarvar lyfter från sin nattplats nästan mitt i staden Burgas.
..
En mellanspett vid sitt nya bohål i ekskogen vid Albena.
.
..
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
Nötväcka av balkanras.

.
.
..
.
.
.
.
.
.
Trädgårdsträdkrypare.
...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ekstockar perforerade av skalbaggen ekbock.

.
.
.
.
.
.
.
En vacker primula signalerar vår.


.
.
.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar