söndag 1 augusti 2010

1 augusti - Putsarsparvar

.De barber i en indisk flod som gillade mina fötter.
.
Putsarfiskar har man ju hört talas om. De där som håller till i havet och som hajar och havsabborrar och många andra stora fiskar söker upp med förtjusning för en stunds avkoppling och rensning från parasiter i gälspringor och under gällock. .

Jag har förresten själv blivit behandlad av sådana fiskar. Det var i en indisk flod i bergen Western Gats. Då jag vadade över sandbottnen med bara fötter kände jag hur något kittlade mina tår.
Det var små vackra fiskar, en slags barber, (jag känner igen dem från min akvarietid), som tog för sig av skinnflagor och nagelband, mjukt och vackert. Det var väldigt njutbart och senare har jag förstått att detta fenomen faktiskt finns att köpa för pengar som organiserad behandlingsteknik.
Men här var det alltså naturellt och spontant..

Det finns många andra putsardjur av olika slag i världen..

De små bruna kvalster som sitter i mängd under tordyvlar till exempel. De tar för sig av de gödselrester som fastnar mellan segment och tornar. Det är säkert skönt för tordyvlarna att bli av med dessa annars oåtkomliga gömmor.
Putsarräkor, myror, oxhackare på Afrikas savanner samt en art av Darwinfink som rensar de stora Galapagossköldpaddorna från fästingar är några andra typiska putsardjur..

Häromdagen körde jag in min bil för tankning på Östgötaporten här vid Ödeshög. Då jag var klar för att gå in och betala såg jag att några pilfinkar landade på asfalten framför mitt fordon.
.
Pilfinkar som putsarfåglar.
.
De satt där och spanade på bilen och hoppade sedan upp på fronten vid nummerskylten som var full av krossade insekter.
De tog för sig av ett "dukat bord". Putsarsparvar. Men i det här fallet inte i form av ans och vård av ett annat djur men det kvittar ju förstås lika; beteendet är absolut ingen form av altruism utan mera en fråga om opportunism och kärv hunger och då fungerar ju en bil lika bra som skafferi - fenomenet är detsamma.

.

2 kommentarer:

  1. Alltid lika trevligt att läsa din blogg, Gebbe.

    SvaraRadera
  2. Vad vackra de är, sparvarna som putsar bilnummerskylten.....Kul att läsa om olika putsare som finns.

    SvaraRadera