lördag 31 juli 2010

31 juli - Liten tröst

.
Bergmynta
.
För nu ganska många år sedan, då min gode vän Tom ännu levde, fann vi tillsammans ett ställe på Omberg där det växte mängder med Karl-Johansvamp.
Nu har det kommit till min kännedom att markerna här i bygden ska vara fulla av denna den bästa av matsvampar.
..
Jag tänker mig en alldeles rågad korg då jag kliver in i skogen men blir besviken direkt. Inte en svamp, i alla fall inte av tänkt sort. Det är alldeles tomt och jag undrar.
.
Som tur är har jag med mig lite skissutrustning och som tröst sätter jag mig en stund på huk och tecknar av en bergmynta med lysande rosa blommor vid dikeskanten. Jag vill inte gå lottlös från utflykten.
Dessutom passar jag på att leverera brickor till Hantverkshuset Omma vid Stocklycke och innan dess traskar jag in till kanten av "kärret" och plockar av en bottenskyla av rödgul trumpetsvamp.
.
Det blir till var sin smakportion nystuvad anrättning för Ulla och mig. Alltid en liten tröst.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar