lördag 24 juli 2010

24 juli - Aning

.
Anade de redan igår, tornseglarna, att det var på gång idag. Säkert.
.
Jag skissade snabbt med det som fanns till hands - notisblock och kulspetspenna.
.
Det regnar idag alltså. Och det är kallt - 14 grader - burr!
Det är ett stort språng ner på temperaturskalan.
.
Och igår flög familjegrupper av tornseglare omkring över samhället. För första gången var ungarna med i upphetsningen. Det är tidigt det!
Om de gav sig av redan då på kvällen vet jag förstås inte. Men nog är det tyst under himlen idag.
.
En "epok" är över för i år.
..

3 kommentarer:

  1. Roligt att se de fina bilderna!! Tar åt mig och nyper lite energi och lust att måla själv!!
    Visst går det jättebra att skissa med bläckpenna...jag har t om tagit till min kajalpenna när nöden slog till!
    Dina naturupplevelser som speglar sig i ditt ritblock sen, det är helt fantastiskt!!
    Kul att se, och bli varm av!

    SvaraRadera
  2. Oh, vad trevligt att se dina vackra alster. Visst går det bra att teckna med en bläckpenna, nöden har ingen lag. Jag har själv ritat med en kajalpenna då andan föll på. Dina naturupplevelser som sedan speglar sig i ritblocket, det måste vara en skön tillvaro. Gillar dina studier av apor... kan ju nästan få lust att klappa deras mjuka pälsar. Jag har just lite svårt att få till mina bilder bra med akvarellfärger. Oljekritor har just nu fångat mig. De går att gnugga och kladda med, och det blir ett levande effektfullt mönster om jag rispar med naglarna. Skulle gärna kunna måla med akvarell, så ljusa ljuva toner det kan bli. Men tror att där behövs det otroligt tålamod och låta det ta tid. Att vara lugn i sin bild, och koncentrera sig. Bara man inte blir tråkig, utan har glädjen i det!! Du verkar funnit den!! Nu kikar jag vidare..
    Och inspireras!! Bye

    SvaraRadera
  3. Idag den 28 juli är tornseglarna kvar hos mej.

    SvaraRadera