onsdag 25 augusti 2010

25 augusti - Hur intelligent är en spyfluga?

.
Den där feta svarta spyflugan som surrar i ateljén måste ut innan jag stänger kväll. Annars finns risk att den drar igång larmet inatt. Det har hänt tidigare, antagligen. Åtminstone är det så larmcentralen förklarar de "falska" larm som jag har drabbats av.
.
Alltså sätter jag igång med en jakt som går runt i hela ateljén med rasande fart.
Först far flugan in i fönstret vid entrén med en dov smäll. Jag försöker fånga den där men misslyckas. Den far då vidare in mot galleriet, genom vindlande gånger och mörka passager i fullt tempo varefter den lika snabbt återvänder till entren där den åter far in i fönstret.
.
Inte heller nu får jag tag i den. Och nu byter flugan taktik.
.
Nu undviker den mina fönster. Hur jag än försöker mota den mot det hägrande ljuset för att kunna fånga den där, så vägrar flugan att samarbeta. Den surrar runt överallt utom vid fönstren; lägger in extra gas och surr, svänger, parerar och rusar upp mot taket, ner under bordet, gömmer sig tyst och accelererar igen.
Den som försökt fånga en nästan friflygande spyfluga vet vad jag menar - det känns som ett hopplöst företag nu när den är så uppjagad och alert.
.
Jag ger upp, öppnar entredörren på vid gavel och se där. Så försvinner spyflugan ut i friheten. Den fattade efter blott två misstag att fönstret var en återvändgränd och fälla men att den öppna dörren erbjöd en ny lösning. Kan man kalla sånt för intelligens? Vad vet egentligen vi människor om flugans förutsättningar därhän.
.
Eller?
.

2 kommentarer:

  1. Jo! Jag är faktiskt allvarlig.

    Min hypotes som jag tycker att jag har viss empiriskt täckning för är, att arter som lever opportunistiskt och får kämpa för sin överlevnad på många olika plan, utvecklar intelligens som motsvarar vår. Vi är själva också ett typiskt exempel på detta. Det sociala går också ofta hand i hand med denna utveckling.
    Arter jag tänker på är exempelvis:
    Flugor av typ spyflugor, kråkfåglar och tandvalar. Och åtminstone de två sist nämnda är ju också verifierade som intelligenta kreatur om ännu inte till fulla helt uppdaterade.
    Nu vill jag lägga dit även spyflugan. Kanske är jag först men jag tror daktiskt att det hela kommer att bekräftas den dag man forskar i ämnet.
    Vi får väl se. Glöm då inte bort vem som skrev detta.

    SvaraRadera
  2. Lättare att mörda Getingar. De är förmodligen helt dumma i huvudet!

    SvaraRadera