måndag 19 april 2010

19 april - Omslag

.
Akvarellstudie av brandkronad kungsfågel. (Bilden är klickbar för större storlek)
.
Just nu idkar jag lite "torrmåleri", det vill säga beställt ateljéarbete. Jag har precis avslutat den här studien i akvarellteknik av fågeln brandkronad kungsfågel.
Det är en art som jag upplevde på Omberg i somras, trots att den är en ovanlig besökare. Den satt och sjöng i branterna mellan Stocklycke och Strand, oftast mycket väl dold i den djupa grönskan. Lätet var så högt att jag endast med möda kunde uppfatta det och då först på nära håll.
.
Bilden ska bli till ett omslag för tidskriften Vingspegeln, som är östgötaornitologernas husorgan.
Jag tror att det börjar närma sig dead-line för intag nämligen och målningen i sig kan dessutom passa bra att rama in och göra klar till Konstrundan som närmar sig oroväckande snabbt.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar