onsdag 25 mars 2009

25 mars - Kyla, Earth Hour & Husspindel

Huva! Elva minusgrader på morgonen. Sju koltrastar väntar på äpplen under fågelbordet. Rödhaken är där och ett tiotal bofinkar gör den sällskap. Jag trampar sönder ett antal talgbollar för att erbjuda mera fett, mera tung energi. Som tur är är himlen blå och solen värmer direkt. Det ska nog gå!
Och högst upp i lindens krona sitter blåmesen och sjunger så det dånar, relativt sett, totalt obekymrad om vårvinterns alla bakslag.

Jag vet att köldknäppar i mars är regel nästan utan undantag eftersom jag skriver dagbok. Kolla själv bakåt under mars månad - där finns det antecknat i svart på vitt, 2005 eller 2006 till exempel. Men den här kylan, under tio grader, så sent i mars månad, är kanske lite ovanligare och besvärligare än vanligt.
.

På lördag är det Earth Hour. Miljöorganisationer över hela jorden har beslutat om en manifestation för att visa allvaret i energi- och klimat-krisen. Mellan klockan halv nio och halv tio på lördagskvällen den 28 mars kan du deltaga genom att släcka ner så mycket som möjligt: stänga datorer och TV-apparater, tända stearinljus istället för glödlampor och laga till kvällsvarden på stormkök.

Tyck inte att det är meningslöst. Sammantaget kommer detta att bli en fantastisk demonstration över hur lite som egentligen behövs av var och en av oss för att det ska bli oerhört kraftfullt totalt sett. Var med! Ställ upp! Informera grannar och vänner!

Husspindeln är en av våra största spindlar.

Då jag tänder ljuset på toaletten stelnar husspindeln till. Den sitter blick stilla och avvaktar utvecklingen. Jag hämtar kameran, böjer mig ner och tar ett kort från kortdistans. Är beteendet intelligent eller bara det som vi människor lättvindigt avfärdar som djurisk instinkt, tänker jag och beslutar mig för att erkänna att husspindeln visst har intellekt. Och vem skulle kunna bevisa motsatsen.

Sen smyger den iväg in i hörnet och kvar blir bara dammtussen som fanns där sen tidigare. Husspindeln hjälper mig med att hålla efter silverfiskar, gråsuggor, myror och små sorgmyggor.

2 kommentarer:

  1. Hm, då ska jag vara glad över alla spindlar som bor hos oss då! Men de kunde allt äta lite flera myror...de har börjat besöka oss redan!

    SvaraRadera
  2. Absolut Bettina!
    Spindlar är jättenyttiga djur och helt ofarliga för oss i Sverige.

    Vi har också svartmyror hemma i vårt hus. De kommer alltid fram på senvintern och försvinner igen under sommaren. Det är faktiskt "lite" jobbigt, tycker vi också!

    Därför är vi extra snälla mot våra husspindlar.

    SvaraRadera