lördag 14 mars 2009

14 mars - Jaktmissbruk

Sju döda rävar hänger på uthusväggen vid en skogsgård i Ödeshögs kommun. Så fruktansvärt ledsamt. Tänk att jakten ännu i vår moderna tid kan se ut och skildras på detta sätt. Jag är verkligen tagen och bestört. Har vi inte kommit längre i vår syn på naturen?
.
De hänger där och bara ruttnar; till ingen nytta, bara som primitivt och själviskt skryt som tilltalas av få människor idag. Om något tagits till vara hade jag ändå kunna ha en viss förståelse för detta otidsenliga fenomen men inte ens den vackra rävpälsen är vad jag förstår värd mer en förruttnelse.
.
Detta är en kultur- och känslokrock jag knappast står ut med. Jag som kan röras till tårar över en kråkas skönhet mår illa av ett sådant meningslöst dödande.

2 kommentarer:

  1. Hej Gebbe!
    Vi har också sett detta(kanske samma gård), och varje gång vi åker förbi frågar Johan mig "Varför skjuter man räv?", och Alma frågar "Varför hänger man upp dem på väggen?" och jag har alltid hoppats att det fanns en orsak till såväl jakten som upphängningen. Så sorgligt och så meningslöst om det bara handlar om skryt!!

    SvaraRadera
  2. Sjukt - Helt sjukt! Jag som blir glad när jag ser en fin frisk räv komma springande...Och så får man se det där...att det bara får vara så!
    Trodde inte man sköt annat än skabb-rävar?!

    SvaraRadera