söndag 1 mars 2009

1 mars - Fiskafänge på Tåkerns is

Arne - Tåkerns gäddfiskare emeritus


En övervintrande rördrom har traskad fram här i snömodden. Se så tätt den har satt ner sina stora fötter.


Så är det dags för fiskafänget på Tåkerns is; det som var avtalat redan i januari. Arne i Svanegården ringde igår kväll och bjöd in till gäddfångst med saxar och vid halv elva idag ger vi oss av ut på isvidden på varsin spark med redskap och agnmört.

Arne tycker att vi ska nöja oss med åtta hål idag och till det ändamålet har han med en bensindriven machoisdrill som kräver två par händer för jobbet. Isen är ungefär trettio centimeter tjock och klar som kristall men borren äter sig ner på fem röda sekunder. Sen agnar Arne, spänner saxen och släpper ner tafsen i hålet förankrad i en liten plankstump som tvärslå. Vi arbetar oss utåt i en rak linje med höjden vid Skedet som riktmärke. Arne vill ha en rak linje nämligen för att lättare hitta igen redskapen om snön faller. Hålen gör vi med 25 - 50 meters mellanrum. Under isen mäter vi vattendjupet till ungefär 70 cm vilket är mycket och vattnet är friskt och rent.

Arne borrar hål, men ensam blir tungt.

Saxen spänns och agnas. Fingrarna blir styva och värker.

Arne drar upp första gäddan

- Vi ska ha saxera här ut iblann kransalgera, säger Arne. Här ä vattnet bäst och gäddera trivs.

Ingvar från Yxnekulla bjuder in till isfest.

Efter en halvtimma är allt klart och vi sparkar oss över mot Renstad där Ingvar från Yxnekulla bjuder in till kokkorv, pinnbröd och kaffe på isen i lä bakom en vassrugge. Han har med sig vänner och delar av släkten. Själv har han lånat en fyrhjuling av Gunnar i Egbola. Det blir således fest så in i vassen!

På hemvägen efter en knapp timma passar vi på att vittja våra hål. Det första, fast baklänges då ger direkt en gädda på nästan tre kilo, blank och romstinn. Det andra och tredje är huggna men utan fångst, det fjärde är orört, det femte har en halvkilos snipa som får gå tillbaka och de innersta hålen är tomma.

- Det är tydligen bättre utåt idag, säger Arne. Jag får ändra´t sen. Men dä tar jag i eftermidda efter målgången i Vasaloppet. Sen blir det besök varje dag men det värsta är att jag har slut på mörten så nu får jag köra me strömming för resten.

Inne i kanalen mot båtplatsen har en rördrom traskat omkring i mildsörjan från tidigare i veckan. Jag fotodokumenterar fotspåren och vi tror båda att det säkert är den fågel som Arne såg här redan i januari.


Högt däruppe i himlen anar jag två havsörnar.

Ute på sjön ligger hundratals knölsvanar tätt vid råken som varat hela vintern igenom. Grågässen drar omkring överallt nu och tre havsörnar skådar vi över sjön.


Senare vid Väversunda ser jag ytterligare två havsörnar säkert två kilometer rakt upp i himlen och sen ytterligare en mellan Tåkern och Vättern vid Herrestad.


En vacker och romstinn gädda blir min.

Gäddan fick jag med mig hem. Den är filead nu och ligger i frysen och den ser jag fram emot som ugnstekt.


1 kommentar:

  1. Å viken målande skildringa av 1 Mars!
    Härliga gubbar och go dialekt! Isen lät så vacker och du såg örnar! Häftigt!

    SvaraRadera