måndag 30 september 2024

30 september - Nu är det dags för möss

Jag öppnar dörren och rynkar näsan, det luktar lik i ateljén. Inte starkt och outhärdligt men ändå så att jag förstår att det någonstans måste ligga en mus begraven.

Nu är det dags. I förrgår, i förrådet, tog jag en skogsmus i en fjolårsgillrad musfälla, trots gammal, hård och doftlös ost. Musen var stor och tung, säkert en hane och den var väldigt kontrastrikt tecknad med mjölvit mage och brun rygg; alltså typisk större skogsmus

Jag agnade med ny ost och satt ut nio friska slagfällor i garage och förråd och fick ytterligare en större skogsmus innan kvällen var till ända. Där tändes en oro.

Fällfångad större skogsmus.

I morse var det emellertid tomt i fällorna och jag suckar av lättnad och hoppas att det möjligen kan vara över för i år ...

men då. Lukten i ateljén berättar en annan historia. Och jag vet innerst inne att hela oktober är en känslig månad för möss inomhus. Det kommer säkert att bli fler feta möss på komposten för skatorna innan vintern är till ända.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar