tisdag 24 september 2024

24 september - Nyheter från Tåkern

Den gamla pegeln för mätning av vattenståndet i Tåkern, som är placerad längst in i en "återvändsgränd" vid Renstad kanal är på gång att bytas ut. Representanter för Tåkerns regleringsföretag samt för SMHI är därför på plats vid Glänås för att installera en ny pegel ute i sjön, en som kontinuerligt skall kunna avläsas inne i Naturum Tåkern för den som har intresse av att direkt kunna följa hur vattenståndet varierar i sjön. 


Tåkern, blank som en spegel inväntar sin nya pegel.

De bägge ger sig ut i roddbåt och vi följer deras arbete från spången under vår fikapaus. Idag är vattenståndet lågt, något under normalt för årstiden, får vi höra, men regn väntas till kvällen som kanske kommer att höja ytan, varvid vi för en liten diskussion om det eviga problemet med regleringen av Tåkerns vattenstånd; för och emot amplitudens omfång. 

Kalktallört i strandskogen vid Naturum Tåkern. Det är, enligt nya rön, de runda frukterna med kort pistillskaft som skiljer den från den vanliga tallörtens avlånga frukter och långa pistillskaft.

I strandskogen på väg tillbaka letar jag upp det exemplar av tallört, som jag noterade för en dryg månad sedan. Jag har noterat nya fakta nämligen, att den tidigare benämnda underarten "kal tallört" numera har fått eget artstatus och kommer att heta kalktallört. En uppmaning därvid att anmäla fynd av denna till Artportalen har jag nu precis anammat. Min plikt är därmed uppfylld. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar