måndag 18 mars 2024

18 mars - Längs vägen

Jag åkte till Motala idag för att köpa akvarellblock och träffa vännerna Claes och Lena som jag inte sett på tjugo år. Det fick bli en fika på Ubbes och samtal om livet som varit och passerat. Om framtiden visste vi intet att sia, men lovade varandra att ses lite oftare.

På vägen hem talade jag med Sven i mobilen. Han lovade vara till hands efter stormen om det skulle bli för långtråkigt i säng och rullstol, vilket nog ligger nära till hands. Vänner är väldigt bra att ha.

När jag kom till utsikten över Tåkern kunde jag förstås inte låta bli. I väster över Omberg och Vättern höjde sig en opak molnskärm, men sjön låg som en spegel och över Väversunda strandmad var himlen ännu blå och luftig. Jag svängde ner.

Det fick bli en akvarell på stående fot och när den var på pränt stannade jag till och sa hej till Ganno som firade sin systers födelsedag med fågelstudier vid Holmens dämme. Isen hade släppt och flera arter av änder var på plats. Sedan sist hade ett stort antal viggar anlänt och vid kanten borta vid skogen i solskenet blev jag förevisad nio kritvita ägretthägrar. Det där var ungefär allt och väl inte så pjåkigt heller. 

Ägretthägrar - en akvarellskiss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar