söndag 7 april 2024

7 april - Tillbaka i ateljén - äntligen

Det regnar fint och vårligt. Så skönt att den sista resten av veckans våldsamma snöstorm försvinner ner i backen. Jag får hjälp med stöd och rullstol av både Ulla och dotter Emma för att ta mig till ateljén. Det är väldigt efterlängtat och nu har jag ett par timmar för mig själv att bara vara i miljön. doften av oljemåleriet mötte i dörren - bara det var värt besväret att ta sig hit.

Det har inte blivit något meddelat i min Naturliga dagbok sedan min fotoperation den 21 mars, men nu saxar jag en del ur min Facebook-sida, där jag har skrivit och målat hemifrån . Här är en resumé av de veckor som gått sedan sist:

25 mars

"Några övningar från rehabsängen. "Tåkern ur mitt minne". Skönt att ha orken igen. Jag lämnade de tunga pillren igår. En får inte va overksammer".








30 mars

"Mitt temporära handikapp efter fotoperation försvårar utflykter och upplevelser, dock kunde jag igår från altanen, länge njuta av en födosökande järnsparv, som tillsammans med pilfinkar plötsligt blev en dvärg i jämförelse. En stor händelse i litet format, eller tvärtom".











31 mars

"Handgänges rullstol runt kvarteret frestade på mina armar mer än jag kunde förstå; en sån där trög standardvariant knappt gjord för egen utfärd, tröstar jag mig.
Jag spanade förgäves efter sädesärlan och fick istället vända blicken neråt, mot det marknära runt mina fötter, mot de första små, ofta anspråkslösa vårblommorna.
Nagelörten var ännu i knopp, hästhoven i diket blommade emellertid som bäst medan några blåsippestånd hemmavid redan började vissna. Jag skissar av en av dessa bedagade plantor och den vackra lilla och knallblåa glansveronikan samt en spåtistelståndare från fjolåret med tvååringen, barnet, redo för sommarprakt, laddat ljusgrön och saftig.
Allt ser och gör jag medan nyanlända ringduvor underhåller mig hörledes med ett evinnerligt tutande och vingsmattrande jakter.
Så kan en vår under skarp begränsning också bli till något angenämt."


















1 april

"Så fick man den där efterlängtade dagen med äkta vårkänsla. Vid Naturum Tåkern tillsammans med hustru och ätteläggar fick jag god hjälp med skjuts i rullstol ut på spången, ända till piren, där solen värmde mitt anlete.
Hanna gick och hämtade kaffe och kaka och jag fick precis vad jag önskade mig mest, en stund i mig själv under skrattmåsars ljudliga kuliss.
Ute på den gräsgula strandmaden fångade det nyanlända sädesärleparet flugor.
Guiden Hanna kom ut och hälsade mig personligen välkommen tillbaka med att berätta att ärlorna redan inventerat förra årets boplats under taket högt däruppe.
Vilken härlig dag!"
















2 april

"Från en dag till en annan. Solvärme och vår igår har bytt till full vinter idag. Snart två dm tjock, tung snö och ännu ingen ljusning på eländet.
Ulla fyller upp automaten med nya solrosfrön medan rödhakar och bofinkar köar för plats.
Fy attan!"
















40 cm tung blöt nysnö kommer ner under ett intensiv snöfall i nästan 24 h. Otroligt och fruktansvärt jobbigt!

1 april.

"Ärligt talat känns det olustigt.
Det känns som att Ödeshög har slagit rekord idag. Ända sedan tidigt morse har det snöat tätt och tungt, virvlat och yrt. Vinden från norr, neröver halva Vätterns sträckning, rakt in mot vår bygd har lett till en snökanon av sällan skådat slag. Och det bara fortsätter, ännu ingen avmattning, ingen glipa av hopp i eländet.
Drivorna vältrar sig meterhöga runt huset. Det har kommit mer än 30 cm på planet och det bara pågår, pågår ...
Hur ska vi klara detta? Ulla med värkande knä och jag i rullstol. Hanna åker till arbete i Huddinge tidigt imorgon och därefter måste vi klara oss själva igen. Oväntat är det hela, så här sent på säsongen och en gnutta skrämmande faktiskt.
Vi får helt enkelt gömma oss en stund, gå i ide någon vecka."













3 april

"Jag sitter naglad vid köksbordet. Vid fågelmaten utanför fönstret svärmar mängder av fåglar. Ulla fyller på flera gånger om dagen.
Idag anlände en ny järnsparv, en riktigt utfärgad hane med stålgrått huvud och bröst. Han fick vara med i skissboken
Annars målar jag akvareller på både höjden och bredden; till Konstrundan 9-12 maj.
Motiv från idag: En av de många små grusvägarna ner till Ölands östra kust. Titel: "Vägen till havet"."

















4 april

Presentation av alla deltagare i Konst Runt Omberg konstrunda 2024.

Nr. 2 - Gebbe Björkman
Först ut i våran presentationsserie har vi ingen minder än Gebbe Björkman.
Omgiven av det vackra natur- & kulturlandskapet vid Omberg, Vättern och Tåkern där motiv hämtas.
Är bildkonstnär på heltid sedan 1978, autodidakt.
Arbetar med natur & landskap i olja & akvarell där verken är en kombination av både ett verkligt yttre och ett känslomässigt inre landskap.
Är representerad i flera kommuner, regioner och museér.
Har utfört ett tjugotal offentliga verk.
Har genomfört ett hundratal separatutställningar och många jurybedömda samlingsutställningar.
Är mottagare av fler stipendier och utmärkelser.
2010 -2012 utfördes motiven i Nobeldiplomen till
pristagarna i Kemi, Fysik och Ekonomi.
Är även verksam som författare, illustratör och föreläsare och har bred pedagogisk utbildning.
Är engagerad i miljö- & naturvårdsdebatten.
Karta för konstrundan:

6 april

"En ny lärdom av fågelstudierna vid senaste dygnens vintriga fågelmatning, gjorda från köksbordet:
Tuffast, möjligen med undantag av "ligisten" grönfink, visar sig steglitsorna vara. De bara sitter där, breder ut sina knallgula vingband och motar bort allt med frenesi, ja möjligen då med angivet undantag. Bofinkarna tycks "fegast" och ovigast. De klarar inte av automaten utan står mest och ryttlar framför, nästan som klumpiga kolibrier.
Både rödhake och järnsparv är "passapå-fåglar", verkliga opportunister som slinker dit så fort som tillfälle ges, om de nu inte jagar en artfrände förstås, vilket verkar ta halva deras aktiva tid.












Ännu mer finns att berätta, men det här får räcka för nu."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar