torsdag 12 januari 2023

12 januari - Inte någon huvudroll men ändå ...

I höstas presenterade fotografen Peter Östergrens, hemmahörande i Väderstad mitt på Östgötaslätten, en bok som bär titeln "Färgstark i gråskala". 

Tankarna fanns där tidigt berättar Peter, att fotografera "färgstarka personer i deras bekvämlighetszon". Det blev en fantastisk resa, fortsätter han och bjuder in sina läsare till att ta del av boken på 150 sidor, som med levande personporträtt berättar om ett sjuttiotal spännande människor i bygden. 

 

Boken är ett tidsdokument avslutar Peter. Och sannerligen. Vid utgivningen i höstas var åtminstone tre av presenterade personer tyvärr redan bortgångna.

På sidan 58-59 har Peter bjudit in även mig, vilket jag är mycket stolt och glad över.


Jag menar att Peter har tagit ett av de allra bästa porträtt av mig som har tagits, fast det är ju klart att jag är part i det målet. Men, tack Peter!


Beställ "Färgstark i gråskala" direkt av Peter via:

petermac@live.se

*

Vid juletid fick jag en bok tillsänd mig. En bok med följande dedikation:

"Till Gebbe från din gamla rumskompis i Lysekil - Staffan".

Staffan och Per, studenter från Linköping, var rumskamrater med mig, student i Mjölby, i societetshusets annex i Lysekil i mitten av 1960-talet då vi sommarjobbade på stadshotellet där. Jag själv var i disken under mina två somrar, men i vilken form Stan och Jols, som de då kallades, arbetade i har jag inte riktigt klart för mig. Vi gick nämligen hela tiden om lott i arbetsschemats 2-skift, vilket ibland föranledde en del komplikationer och ibland till och med frustration. 

Troligen har vi inte haft någon kontakt sedan dess, men kanske ändå att vi träffades strax efter den där sommaren, vid Tåkern någon gång, under guidning av undertecknad.

Nu fick jag som sagt en glad överraskning, då denna bok damp ned i postlådan.


Boken har fått ligga till sig några veckor, men jag tog naturligtvis direkt kontakt med Staffan, som numera är pensionerad brottmålsadvokat, boende i Strängnäs, och tackade för surprisen.

Föga anade jag då att jag faktiskt var direkt inblandad i historien. Det blev så att säga en överraskning i överraskningen när jag nu sent omsider kommit igång med läsningen, att Staffan lånat både mitt namn och min karaktär till en mordgåta i Grönhögen på södra Öland.

Sid 48 i deckaren bjöd således på ett riktigt hoppsan! Vad var det jag läste?

"Nu var det alltså dags att åka till Öland och Berger hade anlitat en Ölandsbaserad ornitolog vid namn Gunnar "Gebbe" Björkman som skulle vägleda klassen i jakten på den alltmer sällsynta ängshöken."


Ja, och så fortsätter det då och då historien igenom, att jag dyker upp. Jag tänker inte avslöja mer än så, det gör man ju bara inte, utan hänvisar till egna möjligheter att införskaffa deckaren. Här kan du beställa av Staffan:

SMS 0706605364

Det finns förresten flera böcker, denna är den senaste i raden av sex som Staffan har skrivit med sin kunniga insyn om brottmålsadvokaters arbete både under helg och söcken. I den här förekommer ett persongalleri som med blott ett uns av fantasi absolut kan återfinnas också i verkligheten, även om nu författaren skriver följande:


Inte har jag någon huvudroll, men ändå ...

4 kommentarer:

  1. Tack för de vänliga orden. För den händelse någon önskar köpa ett exemplar beställ med SMS 0706605364. Staffan B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger upp numret i inslaget ovan så är det lättare att komma åt.

      Radera
  2. Vad roligt på alla sätt! Allt som piggar upp och ger leenden behövs i denna värld, och det här "drabbar" ju inte vem som helst. Grattis🙂

    SvaraRadera
  3. Jo Monica, det är kul med udda överraskningar, med leenden som du säger.

    SvaraRadera