tisdag 27 december 2022

27 december - Vinterskisser från Västmanland

En lugn och skön jul tillbringade vi hos svärmor i Västerås, varvid jag också gavs en liten möjlighet att komma ut uppåt Bergslagsskogarna, där kort snö och vinterfrost formade ett vackert landskap, som jag passade på att skissa runt lite i.




Man har ett särskilt ord för målningar av vinterlandskap på engelska. Det är ett vackert ord, ett som vi inte har någon direkt översättning på - "Snowscapes".

De här fem skisserna kom snabbt på, små och enkla och gjorda genom öppet fönster i bilen direkt på det akvarellpapper som var upptejpat på kartong. 


2 kommentarer:

  1. Vad fina! Den sista tycker jag särskilt om, färgen i ett område i naturen tagits upp från ladan, blir som en början och ett slut tolkar jag det. Ett sammanhang. Väldigt vackert och rofyllt.

    SvaraRadera
  2. Tack Monica! Du är så generös. Gott Nytt År vill jag nu tillönska dig!
    Gebbe

    SvaraRadera