söndag 24 april 2022

24 april - Mistelbad

Ofta, säkert varje vecka, går jag bort till äppelträden och mina mistlar. Jag sticker in näsan i busken och följer dem närgånget genom livets olika skeden, noterar skillnaden mellan kön och gläds åt tillväxten. 


Jag tar ett mistelbad kort sagt. 


Är det bara slump att den här flugan finns just i misteln?

Ofta finner jag också att något nytt händer, t ex att en intressant fluga landar på ett blad eller, att en grodd från förra året plötsligt inte finns kvar, att apeln tydligen har lyckats försvara sig mot parasiten. Och alla dessa andra små tvåvingar, fjädermyggor och småflugor, som sitter på nästan varje liten blomma. Dricker de nektar? Hjälper de till med befruktningen så att misteln kanske är mer än bara vindpollinerad? 

Inte vet vi allt! och lite nördighet kan vara pur glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar