torsdag 4 juli 2019

4 juli - Möte längs vägen

.
Det var alldeles efter utfarten från Ödeshög, längs huvudvägen genom skogen mot Tranås. Jag var på väg till Hullaryd i Småland den första juli för att spela boule, en tävling för veteraner och jo, vi vann Labbe och jag, gick segrande ur alla fem matcherna i dubbel och fick en ganska rejäl prissumma, för att vara boule alltså.



Ett ögonblicksminne av mötet med vildsvin den 1 juli 2019

Nåväl. Det hände under morgontimmarna, just när jag startat den 3 mil långa resan att jag i ett tätt bestånd av örnbräken plötslig upptäckte ett vildsvin stå profil alldeles vid vägkanten. Innan jag ens hunnit tänka på att bromsa så kastade hon om och försvann in i skogen igen. Som tur är så körde jag, vis av erfarenhet från tidigare djurmöten längs den här vägsträckan, exemplariskt långsamt, men jag hade knappast kunnat undvika olyckan ändå om suggan bestämt sig för att korsa min bana.

Kvar bland ormbunkarna såg jag en handfull kultingar, inte randiga utan brunfärgade och halvvuxna. De skyndade tillbaka in i skogen en efter en när jag passerade med svanskrokarna gungande mellan bakvända skinkor.

Märkvärdigt ändå hur sällan man ser vildsvinen i det fria trots att de är så många.
Min vän Ronald som jagar beskriver det som så ...

"Med rådjur och hjortar visslar jag till varvid djuret stannar upp och jag får ett fint läge för skott. Om jag visslar till ett vildsvin försvinner det direkt, snabbare än blixten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar