måndag 29 juli 2019

29 juli - Problem med trips

.
Jag skrev om det redan under 2018 års pågående värmebölja, problemen med massförekomst av trips. Se länk:

https://naturligdagbok.blogspot.com/2018/07/19-juli-trips-i-mangd.html

Nu är det dags igen. Det här är väl sådant vi får vänja oss vid, tänker jag, med den klimatuppvärmning vi upplever i världen jus nu. Åt olika håll slår konsekvenserna, irrationellt och oförutsägbart många gånger och de följande naturliga processerna som normalt motverkar problem och hindrar alltför stora konsekvenser tar nästan alltid tid på sig och hinner därför inte med i de snabba förändringar som pågår.

Jag menar, de mycket annorlunda, faktiskt extrema sommartemperaturer som vi upplever i världen och i vårt land i år och även i fjol, med långvariga temperaturer på över trettio grader och mer, gör att det händer överraskande saker i naturen. Mycket av det som är normal fix sätts ur spel och konsekvenserna når ofta långt förbi vår kunskapshorisont.

Kanske är det detta som händer i år och hände förra året och som nu upprepas i dagar av extremvärme jämfört med normalt. 
Tripsen invaderar oss.



Locket på brevlådan just nu.

Det är verkligen frågan om massförekomst det som pågår utanför mitt ateljéfönster. Allt som är ljust tycks dra till sig de små insekterna, tripsen, vår insektsvärlds allra minsta och jag vägrar just nu att vara utomhus eftersom några sekunder i frisk luft medför att jag har ett hundratal krypande på mig direkt.



Upptäckta just nu i armvecket. Döda av svett och kläm lyckligtvis.

Detta går väl an kan tyckas, de är ju så rackarns små och jag så stor, men eftersom några av dem får för sig att testa sugsnabeln i min hud och eftersom just detta faktiskt ger upphov till långvarigt och intensivt kliande utslag får jag nästan panik av att få dem på mig i sådana mängder. 


En kaka nya tripsbett. Kliar så jag blir tokig.

Jag har redan haft ett par sömnlösa nätter på grund av detta och önskar ett slut på Davids kamp!




Tripsbett snart en vecka gamla och ännu aktiva, grrrr.

Nej, nu längtar jag till morgondagens normalvädersprognos och hoppas för allt vad tygen håller att denna går i uppfyllelse.

Inte så mycket regn blir det, någon mm som mest kanske, men ett rejält temperaturfall utlovas. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar