tisdag 30 augusti 2016

30 augusti - Målardagar vid Stugan

.
Återigen en skön dag vid Stugan. Efter två dagars intensivt regnande, ca 30 mm, är det sol och värme som gäller igen, men vinden biter förstås rejält från SV som vanligt. 
Oljemåleriet kallar.

Så här kan det se ut vid starten av ett nytt motiv. Detta är i liggande format 100 x 70 cm och jag visar de två första lägena. Varthän det sedan tar vägen vet inte heller jag. Det finns nämligen en stor portion improvisation i mitt måleri och slutprodukten är höljd i dunkel även om riktningen är utstakad.



Läge 1 - Grundering i ockra toner


Läge 2 - olika nyanser av blått har tillkommit



Medan jag målar kommer betets ungdjur fram till mig. Det är ofta så och handlar förstås om naturlig djurisk nyfikenhet. Medan de står där och idisslar försjunker de efterhand in i ett slags trans medan jag talar lugnt till dem, visslar lite och sjunger en smula. 
Så kan de stå lång tid och jag njuter av vårt förhållande.



Jag vet att vårtbitarsången är intensiv just nu men det mesta går tyvärr mitt öra helt förbi. 
När jag av andra, naturliga skäl ställer mig vid diket en stund märker jag emellertid att det liksom sticker i öronen och jag spanar efter sångaren som jag vet finns där. Efter en stunds letande finner jag honom mitt i spelet. Vingarnas brunkantade stridulationslister gnider mot varandra och de långa antennerna fiskar efter feminint gensvar. 
Sen tar han ett skutt och flyger iväg ett par meter rakt in i en sälgbuske och är borta men jag förstår att sången snart börjar igen från en ny och kanske bättre plats.

Jag ser en tistelfjäril! Den första och hittills enda i år. Den landar en kort stund i en höstfibbla.

På hemvägen stannar jag till nära min bostad i Ödeshög för att kolla en annorlunda växt som jag såg under en hundpromenad i regn, och då inte hade lust att studera närmare. I efterhand fick jag för mig att det kunde vara något rart. 



Det var det också, på sätt och vis, men inte mer ändå än en vackert rosafärgad smällglim; ingen åkernejlika eller rosenglim som jag ett tag fick för mig. 
I Mossbergs flora läser jag att smällglim sällsynt kan vara ljuslila och detta gäller sannerligen denna individ. Den riktigt lyser rosa och skiljer sig markant från mängden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar