fredag 1 april 2016

1 april - En "tång" är inte alltid en tång.

.
Den nya strilen på kranen i köket läcker. Det räckte uppenbarligen inte med handkraft så det är att få hämta ett redskap för att dra åt ordentligt.

När jag håller tången i min hand kommer en gammal historia för mig. Det hände någon gång på 70-talet och jag var lärare i bygdeskolan i Rök; en plats där i stort sett alla elever levde intimt nära naturnäringarna skog och åker, körde traktor som 10-åringar, använde trimmade mopeder långt innan tillåtet lagrum och kunde meka med det mesta. Ja, ni förstår nog hur jag menar.

Jag tog upp temat redskap och verktyg. Jag inventerade mitt eget blygsamma förråd hemma och bad eleverna göra detsamma och sen visade vi upp våra fynd och talade om funktioner och arbetssätt.

Själv hade jag med mig bland annat detta verktyg.



Det här är en rörtång, sa jag obekymrat och självsäkert. Den använder man för att dra åt rörkopplingar med.

En av killarna räcker genast upp handen

"Magistern! Det där är ingen rörtång. Det är en polygrip. En rörtång har ett fast läge i greppet men vidden mellan skänklarna kan ändå regleras med en skruv".

Så var det med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar