söndag 18 augusti 2013

18 augusti - Oftare död än levande

.
Vissa varelser i naturen ser man oftare döda än levande. Näbbmöss är sådana; kanske en på tio eller säkert färre än så ha jag sett vid liv av dessa Sveriges minsta däggdjur.
Den här krabaten till exempel låg av okänd anledning insomnad i sanden på Nabben vid Falsterbo, troligen rovdjursdödad och ratad.



Vanlig näbbmus, Sorex araneus

Absolut inte något märkvärdigt, men jag undrar en del över arttillhörigheten. Sex arter har man att välja mellan och valet står mellan vanlig näbbmus och vattennäbbmus.
Ett tag tror jag på den senare på grund av kontrasten mellan ovan- och undersida, men nej, nu när jag konsulterar litteraturen, förstår jag att vattennäbbmusen bör vara ännu mörkare, mera mot svart, på ryggsidan, det lutar således starkt över mot vanlig näbbmus.

Sålunda har jag härmed också avslöjat ett nyligt besök i Falsterbo. Anledningen till detta återkommer jag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar