onsdag 7 september 2011

7 september - Utgrävning vid Vadstena

- Vi gör utgrävningar för den nya förbifarten runt Vadstena, säger arkeologen Emma från Länsstyrelsen. Och just här går jag ner lite djupare för att sålla fram möjligt material. Annars ser det mest ut att vara med sten återfyllda brunnsgropar i just det här schaktet.

Arkeologen Emma.



















Jag har stannat till och svängt tillbaka på vägen hem från Motala. Mitt intresse är väckt, arkeologi har jag alltid varit "lite avundsjuk på", och jag vandrar ut på åkern där en grävmaskin arbetar tillsammans med arkeologer från Länsstyrelsen i Linköping för att göra slututgrävning inför det planerade vägbygget runt Vadstena.
Man skrapar rent från matjorden och skapar ett tvärsnitt över stenskramlen för att se djupet i lagren. Allt är "pinnat" och fotograferat, det gjordes tidigare med kameran upphissad i en kranbil, berättar Emma bjudsamt.

- Får jag ta några kort och kanske skriva om det hela i min blogg, frågar jag en man vid sållbordet då jag anländer till platsen.

- Du får fråga Emma, svarar han. Det är hon som är chef.

Arkeologiskt arbete pågår.

Till Emma har jag alltså vänt mina steg. Hon får prata färdigt i telefonen först men sen berättar hon vänligt och självklart om projektet.






















- Se här, säger Emma och håller fram handen, vi har funnit lite köksavfall i alla fall, ben möjligen från fågel och lamm, annars är det kanske inte så mycket just här. Vi får väl se på de andra två platserna som vi ska undersöka, bland annat kommer ju vägsträckningen att gå i nära anslutning till ett järnåldersgravfält.

Vad har du för adress till bloggen, frågar hon sen. Jag måste väl läsa vad du skriver.

- Välkommen in, säger jag och åker själsligt och socialt upplyft vidare över den soliga slätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar