tisdag 24 maj 2011

24 maj - Naturens självläkekonst

Jag fick ett mejl häromdagen:

Hej Gebbe,
Fick idag ett par fotografier av Rolf tagna på skogsbilvägen som var den huvudsakliga anledningen till att vi fick en trevlig dag tillsammans för drygt två år sedan. Jag tror med ledning av fotona att det ser bättre ut redan idag än vad du vågade tro på. Jag tror också att en cykeltur på vägen snart eller redan skulle kännas helt OK. Slänterna och vägmitt är vackert gröna igen och vägdikena skäms inte för sig.
Ok det är ingen Bauer-miljö (eller Gebbe-miljö) jag försöker få det till men jag hoppas att du idag kanske tycker att Rolfs "radikala" ingrepp för två år sedan, inte känns så fel idag.
Hoppas du har det bra i det vackra vårvädret.
Mvh
Bengt Palmqvist
skogsförvaltare
Linköpings stift Egendomsförvaltningen".

Alltså - bara att ge sig iväg upp till skogen igen för att kolla med egna ögon.

Det är vackert idag längs skogsbilvägen som jag bråkade om för lite drygt två år sedan.

Så här såg det ut då, i januari 2009.
Se berättelsen i min blogg från januari 2009
http://www.gebbe.com/dagbok2009_1.htm


Så här ser samma plats ut idag - maj 2011 - Vägen är ännu inte helt cykelvänlig. Makadam ligger ställvis ännu punkavänligt ytligt. Men nog har det hänt mycket på två år. Man häpnar!

Jag vandrar längs vägen. Letar efter tecknen. Det är gott att se hur snabbt naturen har ställt i ordning allting efter människans ingrepp. Vegetationen är på plats igen längs diken och i mittsträngen. Såren har läkts väldigt bra och snabbt- det måste jag hålla med Bengt om.


Skogstryet blommar.





















Midsommarblomstren har börjat slå ut och som alltid finner jag att skogsnäva passar mycket bättre som namn i våra bygder.





















Flicksländan Pyrrhosoma nymphula lyser som en röd juvel.

I dikeskantens solgläntor dansar sländorna; guldtrollsländor i vilda, glittrande jakter och flicksländorna mera stillsamma och försynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar