måndag 16 maj 2011

16 Maj - Sommar ändå

.
Himlen är svart på söderhimlen. Tunga regnmoln drar över bygden med små solglimtar som "powerbreaks".
(Apropå de ständiga reklampauserna i det nyss avslutade ishockey-VM i kanal 3).

Det är faktiskt sommar även om temperaturen är på gränsen, för igår såg jag årets första två tornseglare och nu börjar också hundkäxen att knyppla sin spets på dikesvallarna och då är det sommar enligt min definition - oavsett vädrets dagsform.

Varför uppfinna allt igen, tänker jag, och letar i boken "Min Tid" av Göran Bergengren. Den som jag illustrerade med tuschteckningar redan 1982.
Har jag inte där gjort en teckning med just tornseglare och hundkäx.

Men jag minns fel. Förvisso finns där en liten vinjett med tre tornseglare men inte alls som jag kommer ihåg den.

Och en illustration av hundkäxens sommarbroderi hämtar jag istället ur en annan och nyare bok som jag har illustrerat: "Vilda Växter i Norden" från 2007

Hur som helst - sommar är det ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar