fredag 15 maj 2009

15 maj - Några dagar i maj


Fredag morgon och vi är på väg till Stockholm Ulla och jag. Vi ska se föreställningen "My fair Lady", den näst sista speldagen med originaluppsättingen i rollistan. Det ser vi fram emot.
.
Alltså blir det inget arbete i Stugan över helgen, vilket egentligen skulle ha behövts; jag har nämligen två oljor kvar som jag gärna ville ha färdiga till Konstrundan. Möjligen återstår lite tid på söndag eller senast måndag, men sen måste jag ge verken tid för torkning, ramning och hängning. Tidsmässigt är det som vanligt med andra ord.
.

Häggen blommar förföriskt skön och doftande.

Den senaste veckan i Stugan har varit härlig. Att få stå så ute i naturen och måla i undersköna maj månad är gudomligt inspirerande. Blir det för dragigt runt knuten går jag bara in i kökets vedvärme och tar en kopp kaffe och filosoferar en stund på soffan. Det knastrar i spiseln, rördromens tutande får fönstren att vibrera, en mus knaprar i väggen, grenklasar av hägg doftar från vasen och näktergalens sång studsar runt mellan väggarna"...kilock-kilock, tju,tju,tju...".
.

En stilla kväll sätter jag mig i kanoten och paddlar ut genom Renstad kanal..

En kväll, en vindstilla kväll, sätter jag mig i kanoten och paddlar ut genom Renstad kanal, ända ut till fritt vatten. De gula näckrosornas bladsnärj än ännu paddelbart, Trastsångare, sävsparvar, andlyft, grågåskackel, skäggmesar och mängder av vattenralla står för ljudkulissen..

Bruna kärrhökar kommer seglande över mig, en fiskgjuse lyfter med kilogäddan, en trängd svan plaskar iväg och en vassångare börjar surra så nära att den blir till tinnitus.


Jag ser den första trollsländan, på håll, så att jag inte kan artbestämma den och fjädermyggorna börjar kläckas. De svärmar i ringdans tätt över vattenytan.

En vit stork vandrar omkring där ute på Tåkerns starrmad.

En dag ringer Anders och Jocke efter mig. De står vid fågeltornet vid Lövängsborg och tittar på en vit stork. Jag sätter mig snarast i bilen och åker dit. Storken spatserar omkring ute i starren, plockar mat och spanar tillbaka mot oss. Den är lite lerfärgad på de vita bjöstfjädrarna. Vi kikar resultatlöst efter eventuell ringmärkning; är det en vild "öststatare"? eller en halvtam Skånestork?

Dagen därpå upptäcker "grabbarna" från fältstationen två ägretthägrar vid Sjötuna och tidigare har de hittat en Amerikansk kricka vid Glänåstornet. Det händer hela tiden spännande fågelsaker vid sjön Tåkern, men jag prioriterar bara en del, resten får vara tills nästa gång, tänker jag, ty jag har arbete kvar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar