måndag 8 mars 2010

8 mars - Rödhake bland annat











Övervintrande rödhake i Gränna

- Vad är det där för fågel, sa Rolf då vi stannade till i Gränna för att släppa av Bengt efter seriespelet i boule i Jönköping i söndags. Är det inte en rödhake?
.
- Jovisst, säger Bengt, den har vi haft här övervintrande hela vintern, i blomsterlådan och vid fågelbordet.
.
Så har också jag, denna vinter sett övervintrande rödhake, och just som jag skriver detta kommer jag ihåg att jag faktiskt såg en rödhake i december vid småbåtshamnens stugområde vid Stångån, Linköping.
Den här rödhaken i Gränna, ser ut att må gott. Den sitter högt uppe i grenverket mitt i solen och gonar sig, putsar sig på vingen och spanar runt, rund och vacker.
.
I Ödeshög har jag fått rappporter om ytterligare några rödhakar och också en svarthätta. Trots en hård vinter verkar det kunna gå bra ändå i enstaka fall för dessa nya övervintrare att klara loppet, men då är de förstås beroende av hjälpsamma människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar