Det var den 17 juni ser jag i skissboken, när jag kom körande genom Dags mosse på väg hem, som jag äntligen fick se årets första törnskata. Den flög upp från vägkanten och landade i en torrbuske. Jag stannade bilen och studerade den i kikaren. Jag hann med några snabba skisser i boken och hemma i ateljén igen gjorde jag en mera genomarbetad akvarell av upplevelsen.
Montage, med den första skissen infälld i den senare varianten som är gjord i ateljén.
Det är märkligt att detta blev årets första observation av törnskata för mig. Jag har väl aldrig varit med om liknande, tänker jag. Så sent! Inte ens under mina dagar på Öland såg jag någon törnskata, trots att den på Alvaret ofta är en riktig karaktärsfågel.
Men, visst har det hänt tidigare, att törnskatan nästan uteblivit. Den är en sen återflyttare, från tropiska Afrika, och om våren är kall och våt, stannar flytten mot norr av och arten kan strunta i häckning eller kanske häcka tidigare, längre söderut. Man kan säga att törnskatan lever lite just på gränsen i vårt land och i Storbritannien till exempel, är den en första rangens raritet de få gånger den häckar där.
Törnskatan är en personlig favorit.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar