torsdag 26 augusti 2021

26 augusti - Rött anslag

Jag plockade av en liter hösthallon mellan skurarna idag på morgonen. Bären var vattniga och kladdiga. Vädrets makter styr man inte över och jag hoppas att solen snart kommer tillbaka efter den senaste tidens ibland häftiga nederbörd. Man önskar ju att den förväntade skörden kunde höstas i god ordning.

Inte har det varit extremt med regn här i hembygden, bara så där runt 30 till 40 mm, till skillnad mot nedre Norlands kustland där katastrofläge har rått och råder, men det räcker för att missgynna till exempel hallonskörden som lovade att bli så rik, att döma av mängden kart. Plantorna är mer än två och en halv meter höga och vind och regn börjar nu bryta ner toppar och frukt. Jag håller tummarna för förbättring.

Skönast är att vara inomhus nu när hösten kom så abrupt och tidigt med början redan de första dagarna av augusti, det kände vi i morse Ulla och jag, när rullgardinen gick i topp.

I ateljéns sköna värme finns ro och längtan och nu har jag äntligen målat färdigt den akvarell jag påbörjade för några veckor sedan. Det är ett beställningsverk med tämligen fria tyglar - enda önskningen var att vallmo skulle vara med - och det har jag ordentligt sett till ...

Jag kallar det färdiga verket för "Röd slätt", här med ännu en del kvar att göra. Nu får jag hoppas på god acceptans av det röda anslaget.

Sen är det där med den aktuella politiken, som jag oftast inte kommenterar här i min blogg. Men, visst finns även där ett rött anslag idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar