fredag 6 november 2020

6 november - Rent vårligt i november

Jag rensar tankarna från den förskräckliga historien om presidentvalet i USA, där Donald Trump agiterar och agerar som en värstingsdiktator, vilket allvarligt hotar att undergräva, kanske långvarigt, de demokratiska spelreglerna i landet. Men till slut får jag nog och släpper mediabevakningen en stund och går ut i vårsolens sköna november och räfsar löv istället. Tur att sånt finns när allt blir som sämst.

Jag arbetar så att svetten lackar, blir loppbiten vid lövhögarna och fyller säck efter säck med fin kompostgrund varav det mesta trots allt får gå vidare till kommunens anläggning för mulltillverkning eftersom min egen trädgårdskompost redan blivit rågat full. I häckarna runt tomten och i rabatterna får räfset dock vara kvar liksom alla de fallna äpplena, till koltrastarnas fromma.

I schersminbuskaget sjunger gråsparvarna för fullt och över blåhimlen leker flockar av kajor ystert. Visste man inte bättre kunde man förvänta sig en lärkdrill från skyn eller en trippande sädesärla på gräsmattan; märkligt, skönt och skrämmande. 

Vår murgröna har blommat de senaste två säsongerna. Först nu efter minst tio år på plats är den tillräckligt gammal och etablerad för detta och i år är det nästan så att projektet verkar lyckas, somliga blomklasar har nämligen hunnit med att gå i frukt. Men jag tror likafullt inte på fullmognad till våren. Men man får vänta och se.  

Blommande murgröna med besökare Slamfluga och någon form av spyfluga är mitt tips.

Doften av nektarsötman i det soliga och lugna läget lockar mängder med insekter. Mest är det olika varianter av tvåvingar, flugor, såsom blomflugor samt flera varianter av spyflugor och liknande arter. Det surrar skönt.

En drottning av arten stenhumla har hamnat fel i årstiden.

Surrar gör det en stund senare igen, då jag mitt i räfstagen måste göra paus för att släppa fram en stor humledrottning som brådväckts ur sin vintersömn. Det är inte bra alls. Det är alldeles för smått med näring för henne och flygandet tömmer energireserven och kommer troligen att kosta henne livet. 

Ur led är tiden och sen årtusenden inkörda biologiska system anpassas blott långsamt. Det kan gå åt skogen inte bara för humledrottningen. Och han därborta västerut, diktatorkandidaten, gör ju saken etter värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar