söndag 15 november 2020

15 november - Blomstertröst

I samma anda som rubriken ovan har jag tidigare tecknat några små berättelser som kan lysa upp det annars så kompakta mörker som råder i november. Redan klockan fyra släpper grådagern sitt grepp om regin och natten träder in på scenen. Och ändå mörkare ska det bli, nästan en timme till om kvällen om en månad, men då hoppas jag på att snö skall ge mig ledljus.

Idag och de senaste dagarna samt de närmaste dagar vi har framför oss är det långt från sådan vinter. Höstvärme dröjer kvar och temperaturen ligger runt dryga 10 grader varför landskapet ännu pryds av grön vegetation och blommor. 

Jag bjuder på en liten svit från idag. Alla blomstren är fångade vid Gottorps lada nära Stugan vid Tåkern. Kanske finner någon mer än jag tröst häri.

Med kompletteringar den 16 november, 22 november och 27 november.

Artnamnen finns i bilderna.








Tillägg den 16 november. Under dagens vandring på Omberg passade jag på att dokumentera några fler novemberblommor. Ursäkta dåligt fokus på många av dessa foton. Min gamla mobil har svårt att få till det.








Tillägg nedan den 22 november under promenad längs en grusväg i Ödeshögs skogsbygd:





Tillägg den 27 november under promenad genom Ödeshög:













Rättelse: Det är nog ändå fältveronika och inte vårveronika på det sista fotot. De är rackarns svåra att skilja på, för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar