måndag 18 juni 2018

18 juni - Uppföljning om utgrävning på Dags mosse

.
Den 12 juni skrev jag ett inlägg här i min blogg om spännande arkeologiska utgrävningar som äger rum på Dags mosse.


Hans Brovall och Fredrik Hallgren.

Jag berättade om arkeologerna Hans Brovall och Fredrik Hallgren som jag mötte av en slump på vägen vid mosskanten, varvid en hittills ganska väl dold hemlighet uppenbarades, nämligen att man funnit fantastiska fynd från äldre stenåldern i mosslagren under ett utgrävningsarbete som pågått några år.
Grävningarna är nu avslutade och återstår gör efterarbete med undersökning, registrering och katalogisering.
Hans kompletterade också mitt skriveri med följande tillägg:


"Hej Gebbe!

Kul att läsa din artikel i dagboken om vårt möte vid Lövängsborg. Ja det är fina fynd som Fredrik gjort ute på mossen. Han håller igång grävningen fram till 15/6. 
Angående Forn-Tåkern så isolerades sjön från Yoldiahavet ca 9000 f.Kr., d.v.s. under Preboreal tid. De hittills äldsta fynden kan dateras till omkring 8000 f.Kr., d.v.s. till Boreal tid.

Varma hälsningar

Hans"

Hans kunde även avslöja hemligheten att han redan har lämnat in manus till en bok om det som förehavits och den läsningen ser man ju verkligen fram emot!

Det spännande projektet har även uppmärksammats av regionens tidning Corren, där följande artikel fanns att läsa dagen efter mitt inlägg. (Minns vem som var först)


Faksimil av artikel av Susanne Hasselqvist, Corren den 15 juni 2018, sida 14 -15, A-delen under lokalt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar