fredag 9 februari 2018

9 februari - vinter OS och datorer

.
Ulla och jag satt och tittade förundrade på invigningen av OS i Sydkorea idag. Det var en "teknikaliskt spacad" upplevelse, minst sagt. Man fick en vision av framtidens IT-samhälle. Jag undrar hur snabbt vi är där ... och förbi, och tanken kommer per automatik - får man vara med om något av allt detta?

Möjligt eller t o m troligt. För endast tjugofem år sedan, ungefär 1992, när jag satt i kommunstyrelsen i Ödeshög fick vi privilegiet att vara med om en internetintroduktion på Elektroluxfabriken i Motala. Äventyret var helt nytt  för oss alla och i dåtida utvecklingsframkant. Jag var lite skrajsen och mycket förundrad när jag skrev in "Gebbe" som sökord och till min stora förvåning och glädje fick napp. Känslan var obeskrivlig när jag läste en artikel från tidningen Corren där jag figurerade i ämnet natur och således var sökbar på det så kallade nätet.

Säkert kommer utvecklingstakten att accelerera. Den där lagen som jag nu inte kommer ihåg namnet på säger väl att all kapacitet med datorer och liknande fördubblas på halvtannat år. Troligen är invigningen av idag rejält degraderad redan om fyra år.

Imorgon börjar spelen på riktigt med hundra procent fullt ös när Kalla är i spåret - det bästa från start.
Alla dicipliner har säkert sin tjusning med publik någonstans i världen men Skeletton och Short track skippar jag helt säkert och många andra gäspar istället på sin höjd åt längdåkning.

Jag undrar förresten om några nya, tidigare okända idrotter kommer att dyka upp i år. Kanske "Iskrocket"? I så fall har jag lagt ett vågat banförslag.




Jag har just köpt en ny bärbar dator, den enklaste som fanns att få. Jag behövde den verkligen. Den gamla som jag använder för mina bildspel var ungefär 15 år och så gammal och begränsad att den inte ens kunde öppna ett fotografi från min kamera. Sån har utvecklingen varit.

När jag installerar programvarorna ser jag förresten att det inte bara är Nord- och Sydkorea som vänslas just nu. Gamla Great Britain och före detta Östtyskland verkar också ha någonting gemensamt på gång.



Men nej! Nu har jag nog "skämtat" färdigt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar