måndag 29 januari 2018

29 januari - Lake i Tåkern

.
Jag blev ganska överraskad häromdagen när jag rensade gäddan från Tåkern som jag fått av Arne i Svanegården. Den hade nämligen ett ovanligt byte i sig.



Jag hade precis rensat färdigt gäddan och fått till ett par fina filéer när jag upptäcker att fisken på skärbrädan inte är av det vanligaste slaget.



Det är en lake som jag plockar ut halvsmält ur magsäcken och den är ungefär tre dm lång. Jag visste redan innan att laken minsann inte är någon vanlig fisk i det extremt grunda tåkernvattnet så nu har jag precis ringt till Arne för rådfrågning och information.

- Va säger du! utropar Arne i telefonen. En lake! Det har jag inte fått nån i sjön på många, många år. Det var märkligt!

- Jo, jag tänkte just det, svarar jag, så jag tyckte det var bäst att ringa dig och meddela eventet! Och jag har fotograferat den för säkerhets skull som dokumentation ifall nån skulle tvivla.

1 kommentar:

  1. Har ett fota på en Häger ikväll med en 30cm stor lake

    SvaraRadera