söndag 2 april 2017

2 april - Äntligen lappuggla!

.
Hemma igen efter en skön helg i Västeråsbygden kastar jag in en snabbis om min längtans slutliga uppfyllelse.
Äntligen, efter flera spaningstimmar i området norr om Slagårda det senaste året, blev jag till slut synsammad igår kväll vid solnedgången. En lappuggla visade  upp sig under stilla jakt!


Jag körde sakta längs vägen över skogen mellan Slagårda och Bovallen som så många gånger tidigare och plötsligt stod ett tiotal bilar parkerade vid den stora inägan nära "uggle"- tornet. Dikesrenen var full av folk med tubkikare och kameror.

- Är det lappuggla? frågade jag hetsigt.

- Jovisst! Den sitter där borta mot skogen, blev svaret.


Man kan säga att jag fick god hjälp den här gången. Utan tub är man handikappad. I handjagaren såg jag visserligen lappugglan på stolpen långt där borta men i lånad tub fick jag till slut härligt fina observationer.
I skumrasket med min kamera blev resultatet knappast användbart. Men för den som förstår räcker nog min bild här ovan till.

I minnet har jag emellertid bevarat alltihop kristallklart och kommer att återkomma med bättre, egna bilder. Jag är nämligen våldsamt sugen på att göra något mer av min stora upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar