måndag 4 juli 2016

4 juli - Glada i Ödeshög

.
Trött var jag och lite "fuktskadad" då jag körde hem mig själv och all utrustning från Heda Gammeldags Marknad i lördags.
Men inte tröttare ändå att jag direkt noterade den där rovfågeln som gled lojt framför mig över vägen på tio meters höjd ett par hundra meter bort, strax innan femtioskylten till Ödeshögs samhälle från Stora Åby-hållet.



Stor, och lite sävlig på något sätt, med typiskt hängande vingspann och en stjärt som "stack ut" gick den ju inte att ta miste på redan på håll. En rödglada. 

Åter känner jag pulsen höjas en smula: "Det måste väl ändå finnas en häckning i omgivningen". De här upprepade mötena med glada och därvid räknar jag med också dem som jag får reda på från annat håll, tyder på något mer än bara tillfälliga besök.

Rödgladan håller definitivt på att förbättra sin ställning i länet och möjligen är den redan en häckfågel även i Ödeshögs kommun; en spännande tanke.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar